14 april 2011

694. Almunge-näe Alunda enligt UNT

Skrev en insändare till Unt, den stora lokaltidningen.
"Det går för fort i Almunge !
Den 28/3 blev min hund påkörd mitt i Almunge samhälle. Olyckliga omständigheter gjorde att hon slet sig, men det försvarar inte att bilisten höll en betydligt högre fart än de tillåtna 50 km/h.
Alltför vanligt då bara ca 30% av bilisterna samt UL respekterar fartbegränsningen på den aktuella sträckan.
Fram till för ca 10 år sedan fanns ett övergångsställe målat på just den platsen, men det togs bort & 50-skylten flyttades drygt 400 m. Jag & grannarna klagade den gången, men fick till svar av Vägverket att "vägen skulle bli säkrare utan". Nu kontaktade jag åter vägverket som svarade ungefär "Det var tråkigt med din hund, vi ska fundera, men har inga pengar".
Senast i maj -10 hände en svår olycka med 2 bilar inblandade nästan på samma plats, jag undrar vad som krävs, en dödsolycka ?
Jag vill ha tillbaka övergångsstället & kanske ett nytt fartgupp eftersom det befintliga närmare CoopNära håller på att gå sönder totalt ?
Mitt förslag är att sätta upp en fartkamera, på några veckor kommer det in böter så det räcker till fartgupp & måla ett nytt övergångsställe.

Ylva Ahlgrimm Thörnlund"

Såhär blev resultatet : Alunda eller Almunge ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ja, så svårt var det ju inte, eller hur, att skriva en rad..