12 oktober 2015

907. Grundlurad

Det var ingen knäledsplastik jag fick, det var en åldersoperation 40+ jag fick.

Rullator, sjukresor, toaförhöjning, kryckor, massa piller, orkar bara korta stunder sen tupplur flera gånger om dan.

Skämt & sido, det har gått jättebra efter att jag fick rätt smärtstillande efter op. Jobbade jätteintensivt veckan före, sov extremt lite, natten före op bara 3 timmar, kommer dit på fastande mage kl 8 & får ont i svanken redan på förmiddagen av sjukhussängen, opereras vid 15,30 tiden.
Fast dom hade glömt nämna att man inte ska snusa 6 timmar före sövning.. Dessutom gick kateterpåsen sönder så innan jag kom upp till avdelningen hade de bytt lakan typ 4 ggr.

Smärtan som jag haft mer eller mindre i knät senaste året försvann direkt & byttes ut mot huvudvärk som kom & gick. Lessnade på springet på salen, så jag drog som en avlöning efter 2 dygn. Möttes hemma av min underbara äldsta dotter som hjälpte mig första dygnet, jätteskönt.
Men huvudvärken gjorde att jag just bara orkade gå upp på toa, ta en kaffe & sen var jag tvungen att lägga mig igen. När jag ringde efter 3 dar försökte läkarna med alla möjliga bortförklaringar till min huvudvärk, att den skulle bero på abstinensbesvär efter att ha tuggat citodon i flera månader, att jag blev ryggmärgsbedövad etc. Fast jag kan läsa både i min journal & på fass, dessutom hade jag inte en tillstymmelse av huvudvärk efter förra justeringen i knät i april, då klarade jag mig på alvedon vid behov nån vecka efter. Krävde att få både blodförtunnande utan biverkan huvudvärk & ett paket citodon att ta till vid smärttoppar.

Behövde ta 3-4 tabletter Citodon första veckorna plus alvedon, nu efter 3 veckor är jag nere på ev ett par alvedon om dan & kanske nån citodon om det drar för mkt i knät när jag vill sova.
Svettas ofta kopiöst när jag sover, det är lite jobbigt att tvätta/vädra madrass/täcke efter varje gång jag sovit. Beror antagligen på "infektionen" i knät.

Mitt nästa mål är att gå i trappa upp & ner normalt, uppför går ganska bra just nu, nerför är lite värre.

Så för att vara rörelsehindrad så har jag varit rätt rörlig ändå. Tacksam att alla hjälpmedel inte varit det minsta främmande eftersom jag jobbat med de äldre & deras hjälpmedel senaste halvåret.

Grannen då ? Ja, för dryga 3 veckor sedan var det slut med tjejen & han festade runt ett par dar, pratade med honom ett par minuter. De verkar ha hitta tillbaka efter det, tyvärr. Saknar honom så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ja, så svårt var det ju inte, eller hur, att skriva en rad..